Pages

Wednesday, 10 December 2014

Adam yang tak suka makan.

Abah : Adam, siapa yang paksa Adam makan nasi lemak pagi tadi..?!

Me : *aku tunding jari dekat Sara.

Adam : ni kakak dengan kak Ara (sara)

Me : (adeh, Adam ni) --'
-----
Ceritanya macam ni..
Pagi tadi abah beli nasi lemak bungkus, pau comel dan donut cute untuk sarapan.

Bila aku nak makan, aku nampak ada 2 bungkus nasi lemak. One for me and one for Adam.. 
Adam tak nak makan nasi lemak tu. Dia memilih sikit makan-makan ni. 
Last2 Sara paksa suruh dia makan, kalau tak Adam tak boleh main ipad. Dia pun makan la.. Nasi lemak tu bukan banyak sangat, tapi punyalah susah dia nak habiskan. Banyak alasan.
Adam bagi alasan yang dia kenyang sedangkan dia belum makan apa-apa lagi.. Adam.. Adam..

Masa kitorang tengah masak lauk tengah hari, Adam panggil aku dengan suara minta kesian.. "Kakak~ kakak~" "apa..?"
"Saya tak nak dah" "makanla sikit lagi, nasi tu macam tak kena sentuh pun.."
 
Beberapa minit kemudian,
"Kakak boleh tak kalau saya sambung makan petang nanti..?"
Aku diam.
Dia tanya lagi.
Aku diam lagi.
Dia mencuba nasib lagi.
Aku balas "okaylah.."
Dengan hati yang riang dia simpan nasi lemak tu balik.
---
Me : mana abah tahu (yang Adam kena paksa makan) ..?

Abah : dia call abah.

Me : dia call..? Bila..?

Adam : tadi masa kakak suruh makan.

Abah : Adam call abah cakap 'abah, esok abah jangan beli nasi lemak lagi untuk saya tau, kakak suruh saya makan' ahahaha...(abah gelak-gelak)

Haih Adam sampai macam tu sekali dia tak nak makan.. 
Masa tengah hari pula, dia makan seketul ayam je.. Macam mana nak besar..

No comments:

Post a Comment