Pages

Saturday, 24 May 2014

Peristiwa semasa berjoging.. :)

Asslamualaikum dan selamat sejahtera..! 

Korang tahu tak Malaysia mempunyai statistik penduduk obesiti tertinggi di Asia Tenggara..?! Korang masih tak ada kesedaran ke untuk jadi ramping? 
Hmmm.. Apakata dalam kesibukan masa yang tak sibuk sangat kengkadang ni, cuba buat senaman.. 

Korang tahu kan kita digalakkan bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari..? Baiklah kite akui yang kite pun tak ade lah bersenam setiap hari.. Tetapi berjalan kaki ke sekolah dan naik turun tangga dekat sekolah pun dikira bersenam la sikit.. Mana taknya nak masuk pagar sekolah kena daki bukit sikit.. Kelas kite pula terletak di tingkat atas sekali dekat bangunan paling tinggi di sekolah.. Ecehh.. Tapi tak kisah. Dah biasa..

Sekarang ni waktu hujung minggu, kite sekeluarga pergi taman rekreasi untuk berjoging.. Kawasan tu luas sangat..! Dekat tengah-tengah ada tasik.. Cantik.. 
Kalau joging 2 pusingan ambil masa 1 jam.. Dan kitorang biasanya buat 2 pusingan.. Sekarang ni kitorang kerap pergi sana, lagi-lagi waktu peperiksaan ni.. Kite percaya pada slogan 'Badan Cergas, Otak Cerdas' heheh.. 

Hari Ahad minggu lepas, kite dengan Sara belajar main kasut roda.. Pertama kali main mestilah asyik jatuh.. 
Jangan tanya jatuh berapa kali sebab tak terkira tau .. Hehe.. 
Asalnya Sara nak main sebab nak cuba. Kite tengok je sambil gelak-gelak apabila dia jatuh.. Kihkihkih.. *jahatkan..
Lepas tu ada orang yang dah professional ajar Sara.. Lepastu kite tengok ramai juga yang baru nak belajar.. Jadi, kite pun timbul semangat nak main.. Mula-mula orang tu ajar kitorang semua main atas rumput supaya tak jatuh.. Lepas tu apabila main dekat atas jalan rata. Ha! Rasakan betapa sakitnya apabila jatuh.. Kali ni mama, abah, Lela n Adam gelakkan kite.. Sob sob.. T_T

Tapi hari lain sikit.. Kite rasa kurang semangat, entah kenapa.. So, tak joging 2 pusingan.. Lagipun tak ramai, jadi rasa kurang seronok sebab kurang saingan.. Kite dengan Lela suka joging lepas tu potong orang lain.. 

Tapi hari ini banyak kes.. 

Kes 1- budak sesat
Waktu tu kite jalan dengan mama lepas tu nampak budak kecil umur lebih kurang 3/4 tahun.. Budak tu dok panggil "abah"
Me: mama, ayah budak tu dekat mana?
Mama: tu depan tu.. (Dekat depan ada 1 family, mungkin tu keluarga budak tu)
Le kid : Abah dekat mana?!!
Me: mama dia cari ayah dia la.. 
Mama: hah?! 
Lepas tu mama tanya budak tu..
Mama: ayah mana?
Budak tu toleh belakang lepas tu cuba jalan lagi laju.. Cuba nak mengelak dari kitorang...

Ada 2 orang remaja lelaki duduk sembang dekat meja piknik.. Budak kecil tu cuba tengok 2 orang lelaki tu.. Mungkin nak cam muka ayah dia.. Lepas tu jerit lagi "abah dekat mana?!"

Budak lelaki tu netilah terkejut juga kan.. Diorang nak pergi tolong budak tu.. Tapi budak tu lari sebab takut dengan orang.. Budak lelaki tu pun lari juga la.. Kesian budak kecil tu, dia takut sebab orang kejar jadi dia lari lagi laju sambil menangis.. Mungkin ayah dia ajar 'jangan ikut orang yang tak kenal'.

Masa kitorang 1 family tengah makan aiskrim sambil tengok orang dok main roller blade , kite dengar pengumuman pasal budak tu. "Siapa yang kehilangan anak berambut kerinting, bernama ... , sila datang ke khemah ..." 
Kebetulan pula waktu itu ada orang tengah sambut hari keluarga, jadi dia buat la pengumuman.. 
Sebenarnya ini bukan kebetulan, semuanya Allah dah rancang.. 
Lepas tu kite nampak ayah budak tu pergi ambil dia.. Kesian dia. Dia peluk ayah dia kuat-kuat.. Tak nak lepas..

Kes 2: 
Ada makcik yang jual makanan dekat warung yang ada kat taman tu dok marah-marah sebab ada pelanggan tak bayar makanan yang dia makan.. Makcik tu kata bukannya sikit jumlah wang yang orang tu kena bayar..

Kes 3 
Waktu kite nak pergi toilet, kite lalu dekat satu tempat yang ada bench dekat tepi tu.. Nak tahu apa yang ada atas bench tu? Ada handphone.. Haha.. Berani betul orang yang tinggal handphone dia dekat situ.. 

Sebenarnya kite bukan saja-saja nak cerita semua.. Perasan atau tidak terlalu banyak nilai dan pengajarannya.. Amboi mentang-mentang tengah peperiksaan, guna ayat skema sikit.. Haha..

Dah panjang sangat ni tapi tak puas kalau tak ada gambar.. Ehehe..

Kitorang baru lepas makan aiskrim sedangkan joging sekejap je.. Heheh..


No comments:

Post a Comment