Pages

Sunday, 20 April 2014

Suka duka kadet bomba (kawad kaki)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Bermula hari Isnin tanggal 7 April ramai ahli daripada setiap badan beruniform telah mulakan latihan kawad kaki.. Hal ini disebabkan pertandingan kawad kaki sekolah yang akan diadakan pada 19 April.. Cewaaahh.. Macam buat karangan pulak.. Kitorang, kadet-kadet bomba pun ada latihan juga setiap petang tak kira hujan dan panas, semua orang semangat berlatih (tapi kite pernah ponteng >_<) Tahun ni Faseena jadi ketua platun lagi sebab dia dah berpengalaman tahun lepas.. 

Macam-macam ujian yang kami tempuhi.. Mula-mula panas, tiba-tiba hujan lebat disertai guruh dan petir.. Waktu balik pun tak menentu.. dan selalunya kena balik jalan kaki.. (Pernah sekali mama jemput). tapi takpe kite fikir "sekejap je Syafiqah, lepas pertandingan nanti dah tak ada semua ni"

Perkara utama untuk kawad dengan baik ialah kerjasama.. Mula-mula nilai kerjasama ni susah sangat nak nampak.. Apabila kawad dah jadi tak betul, masing-masing nak salahkan orang lain, semua tanak mengaku kesalahan diri sendiri.. Itulah manusia.. 

19 april- hari pertandingan.. 
Kadet bomba memang suka datang sekolah awal.. Pertandingan mula pukul 7.30 tapi 6.30 pagi dah kena ada dekat sekolah.. Ini perkara biasa sejak kite masuk kawad kaki masa form2 lagi.. Alasannya, boleh la berlatih kawad sekejap. Haritu kite sampai lambat sikit, pukul 7.00 hahah.. Lambat sikit ke tu? Waktu tu semua orang sibuk check barang-barang cukup ke tak.. 
Ada seorang budak ni dia datang 6.30 la, dia kata tak berlatih pun dari tadi.. Hah! Memang dah agak perkara ni akan berlaku..

Hubungan kitorang antara kadet lelaki dan perempuan memang baik sejak dulu lagi.. Baik ye bukan rapat.. Jangan salah faham.. Contohnya kitorang akan pinjamkan barang kalau ada yang tak cukup accessories.. Oleh itu, ada yang ambil kesempatan untuk tidak beli aksesori bomba dia fikir 'buat apa nak beli, boleh pinjamkan nanti' tapi diorang tak fikir 'giliran platun wanita ialah selepas platun lelaki atau sebaliknya' mana sempat nak pinjam barang..

Sejak kite masuk kawad masa form2 sampai form4 tak pernah jadi lagi hal ni.. Tapi tahun ni platun lelaki giliran 1, platun wanita giliran 2.. Apalagi kitorang jadi kelam kabut la.. Macam mana nak buat ni.. Lepastu masa taklimat ada cikgu bagitahu platun wanita bomba tukar jadi giliran ke-3.. Alhamdulillah.. Nampak tak Allah Maha mengetahui masalah hambaNya..

Dalam baris, kite jadi penanda belakang sekali.. Lepastu ketua platun tersalah setting semuanya jadi terbalik.. Kite tetiba jadi penanda depan sekali.. Kitorang semua dah pening nak buat formasi kot belah mana.. Masa tengah buat formasi tu kite dengan Fiza dah tersalah buat lepastu gelak-gelak dekat situ.. Hahah.. Juri pun dah gelak-gelakkan kitorang.. 
Apabila dah keluar medan tu, kite rasa tak puas hati.. Rasa macam nak buat lagi.. Haha apa-apa pun kitorang menang no.2 alhamdulillah..

Dari kanan: Mira, Farhana, Faseena, Fiza n me! 
Kitorang semua form5. Tahun depan tak boleh berkawad dah.. T_T

Dari kanan korang: Fiza, Elva, me!
Ye Elva tu kitorang suruh pakai tudung untuk nampak seragam.. Hehe.. 

     Happy je lepas kawad..

      Inilah 'monopod' kami.. Hahha.. 








No comments:

Post a Comment