Pages

Tuesday, 29 April 2014

#Throwback 1

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Ada suatu hari tu aku baca balik diari aku.. Maksud diari bagi aku--> Diari ialah wadah untuk aku bercerita apabila orang taknak dengar cerita aku.. Ehem.. Ehem.. Korang jangan fikir yang aku akan tulis 'Dear Diary'.. Aku juga tak gunakan pen atau pensel yang ada bulu-bulu lembut warna merah jambu tu.. =='  
So, dekat bawah ni adalah salah satu apa yang ada dalam diari.. Biasanya orang cerita tentang perkara yang harus dirahsiakan tapi aku rasa yang ni boleh dikongsi.. 


Monday, August 26 2013.
Tadi waktu BM kitorang belajar tentang karangan wawancara/dialog. Waktu tengah belajar tu, suasana di luar kelas sangat bising.. Yelaaa, koridor kelas kitorang tu tempat laluan orang ramai.. Tambah pula dengan orang bercakap-cakap dalam kelas, ada yang gelak-gelak dekat belakang.. Bising tau.. Kalau korang tak fokus, korang memang takkan dengar apa yang cikgu cakap.. Lepas tu, cikgu cakap "kelas, saya tahu kamu ni hyperactive daripada saya, tapi saya boleh jadi lebih hyperactive daripada kamu" "kalau saya jadi hyperactive, saya boleh bertukar warna, warna apa kamu nak?" Lepastu kite terjawab "hijau!!" 
Alvin pula, pelajar yang duduk depan kite kata "ungu, ungu. Matching dengan tudung!" Hahahha.. Hari ni cikgu pakai baju dengan tudung warna ungu.. Lepas tu cikgu pun tergelak, tak jadi nak marah.. Cikgu cakap lagi " saya ingat nak kenakan kamu, tapi kamu kenakan saya semula"..  Heheheh.. (^_^)

*cikgu bm kitorang memang sempoi..

Sunday, 20 April 2014

Suka duka kadet bomba (kawad kaki)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Bermula hari Isnin tanggal 7 April ramai ahli daripada setiap badan beruniform telah mulakan latihan kawad kaki.. Hal ini disebabkan pertandingan kawad kaki sekolah yang akan diadakan pada 19 April.. Cewaaahh.. Macam buat karangan pulak.. Kitorang, kadet-kadet bomba pun ada latihan juga setiap petang tak kira hujan dan panas, semua orang semangat berlatih (tapi kite pernah ponteng >_<) Tahun ni Faseena jadi ketua platun lagi sebab dia dah berpengalaman tahun lepas.. 

Macam-macam ujian yang kami tempuhi.. Mula-mula panas, tiba-tiba hujan lebat disertai guruh dan petir.. Waktu balik pun tak menentu.. dan selalunya kena balik jalan kaki.. (Pernah sekali mama jemput). tapi takpe kite fikir "sekejap je Syafiqah, lepas pertandingan nanti dah tak ada semua ni"

Perkara utama untuk kawad dengan baik ialah kerjasama.. Mula-mula nilai kerjasama ni susah sangat nak nampak.. Apabila kawad dah jadi tak betul, masing-masing nak salahkan orang lain, semua tanak mengaku kesalahan diri sendiri.. Itulah manusia.. 

19 april- hari pertandingan.. 
Kadet bomba memang suka datang sekolah awal.. Pertandingan mula pukul 7.30 tapi 6.30 pagi dah kena ada dekat sekolah.. Ini perkara biasa sejak kite masuk kawad kaki masa form2 lagi.. Alasannya, boleh la berlatih kawad sekejap. Haritu kite sampai lambat sikit, pukul 7.00 hahah.. Lambat sikit ke tu? Waktu tu semua orang sibuk check barang-barang cukup ke tak.. 
Ada seorang budak ni dia datang 6.30 la, dia kata tak berlatih pun dari tadi.. Hah! Memang dah agak perkara ni akan berlaku..

Hubungan kitorang antara kadet lelaki dan perempuan memang baik sejak dulu lagi.. Baik ye bukan rapat.. Jangan salah faham.. Contohnya kitorang akan pinjamkan barang kalau ada yang tak cukup accessories.. Oleh itu, ada yang ambil kesempatan untuk tidak beli aksesori bomba dia fikir 'buat apa nak beli, boleh pinjamkan nanti' tapi diorang tak fikir 'giliran platun wanita ialah selepas platun lelaki atau sebaliknya' mana sempat nak pinjam barang..

Sejak kite masuk kawad masa form2 sampai form4 tak pernah jadi lagi hal ni.. Tapi tahun ni platun lelaki giliran 1, platun wanita giliran 2.. Apalagi kitorang jadi kelam kabut la.. Macam mana nak buat ni.. Lepastu masa taklimat ada cikgu bagitahu platun wanita bomba tukar jadi giliran ke-3.. Alhamdulillah.. Nampak tak Allah Maha mengetahui masalah hambaNya..

Dalam baris, kite jadi penanda belakang sekali.. Lepastu ketua platun tersalah setting semuanya jadi terbalik.. Kite tetiba jadi penanda depan sekali.. Kitorang semua dah pening nak buat formasi kot belah mana.. Masa tengah buat formasi tu kite dengan Fiza dah tersalah buat lepastu gelak-gelak dekat situ.. Hahah.. Juri pun dah gelak-gelakkan kitorang.. 
Apabila dah keluar medan tu, kite rasa tak puas hati.. Rasa macam nak buat lagi.. Haha apa-apa pun kitorang menang no.2 alhamdulillah..

Dari kanan: Mira, Farhana, Faseena, Fiza n me! 
Kitorang semua form5. Tahun depan tak boleh berkawad dah.. T_T

Dari kanan korang: Fiza, Elva, me!
Ye Elva tu kitorang suruh pakai tudung untuk nampak seragam.. Hehe.. 

     Happy je lepas kawad..

      Inilah 'monopod' kami.. Hahha.. 








Wednesday, 9 April 2014

Hari ini di sekolah..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Ha.. Hari ni macam-macam jadi dekat dekat sekolah.. 
Masa aku bangun tidur pagi tadi terus fikir 'alamak hari ni ada ujian lisan satu apa pun tak hafal' sampai je sekolah aku terus hafal dialog sementara tunggu perhimpunan mula.. Alhamdulillah aku berjaya hafal... 

Masa kawan-kawan tengah buat ujian lisan, aku tengok je la persembahan diorang.. Masa Bahasa Melayu (bm) 1 jam 10 minit je.. Confirm kumpulan aku tak sempat buat pembentangan dekat depan sebab ada 6 kumpulan dan aku kumpulan yang terakhir.. Masa pembentangan kumpulan ke-4, ahlinya terdiri daripada Alvin, Iman, Syed dan Alia.. Diorang ni banyak melalut supaya boleh cover yang diorang ni tengok kertas.. Hahha.. Jangan marah ye korang.. Ramai lagi yang tengok kertas sebenarnya.. Masa Alvin tengah buat pembentangan tiba-tiba ada bunyi siren yang biasa aku dengar dekat balai bomba.. "Kecemasan!!" Aku jerit..
Lepas tu aku terus lari ke pintu belakang sebab pintu tu paling dekat dengan aku..
Sebelum lari tu aku toleh tengok cikgu, cikgu pegang kepala, tunduk dan hanya geleng-geleng je.. Hahah.. Kesian cikgu..
Aku tengok ada yang masih blur blur lagi.
Aku biar je diorang dan terus turun.. Masa aku turun tu ada 3 orang pelajar lelaki dok bersidai dekat koridor depan pss.. "Hei, turunlah, kamu buat apa dekat sini!" Cikgu Rokiah sergah diorang. Seorang daripada mereka jawab "kitorang tolong padam api cikgu" sambil tunjuk botol mineral yang dia pegang.. Hahah... Apabila sampai dekat padang, kawan-kawan aku bising "ish Syafiqah ni bomba tapi dia lari dulu" hahaha.. Baru aku sedar.. Tapi aku hanya kadet bomba.
Lepastu masa cikgu Badrol pula tengah bagi uruskan pelajar yang ada dekat padang ni, ada kelas baru sampai.. Then cikgu cakap "kelas mana yang baru sampai ni~!" Masa tu cikgu arahkan haler kearah aku dan cikgu berada di sebelah aku.. Boleh bayangkan apa aku rasa? Haha.. Seorang pelajar kelas tu cakap "cikgu, hahhaha.. Kitorang tak jumpa tempat!" Hahha.. 

Waktu petang pula ada aktiviti kokurikulum.. Ada perjumpaan untuk kelab/persatuan dengan unit beruniform.. Aku cadang nak pergi perjumpaan untuk kelab/persatuan je sebab kalau pergi unit beruniform sudah terang lagi bersuluh kena berkawad.. Cukup-cukuplah aku kawad semalam.. Semalam aku balik pukul 5.30 sebab kawad.. Ye aku tahu ada yang balik lagi lambat daripada aku.. Ini pun sebab aku minta nak balik awal..
Sampai rumah buat apa yang patut lepas tu aku tidur sampai pagi tadi.. Tu yang homework tak sentuh, lisan pun tak hafal.. Aku ahli kelab pencegah jenayah.. Wah ada bunyi macam 'spy' kan? Tadi ada 12 ahli je yang hadir.. Lepas tu bila nak buat aktiviti ...(harus dirahsiakan) ramai yang balik sebab kawad la, nanti van tinggal la.. Last-last ada 3 orang je yang boleh buat aktiviti ni.. Orang-orangnya ialah aku dan kawan-kawan (sarah & anis).. Kitorang kena pergi dari kelas ke kelas.. Pergh.. Menyeramkan.. Mula-mula okay sebab ada cikgu pengiring. Then cikgu cakap awak ber3 pergi tanpa saya boleh? "Boleh" kebetulan pula kelas yang kitorang pergi ni pelajar-pelajar dia ganas-ganas.. Hahah.. Apa-apa pun ini semua pengalaman.. 

Lepas tu aku nak balik rumah dengan niat nak ponteng kawad kaki.. Masa tengah turun sambil sembang-sembang dengan sarah & anis, ada kereta yang menuju ke sekolah jalan perlahan je sebelah aku.. Peliklah.. Bila tengok orang dekat dalam... Laaaa...! Cikgu bomba aku... Aduh, mana nak sorok muka ni.... Cikgu tu tak buka tingkap tapi aku tahu cikgu tu cakap "oooo.. Tak pergi kawad ennn... " hahah.. Sorry cikgu ini hari saya mc la..

Dari sekolah ke rumah aku jalan dengan sarah... Banyak pula anjing yang berkeliaran.. Tak ape sebab aku dah sediakan batu mana la tahu kalau anjing tu nak main kejar-kejar pula..