Pages

Saturday, 8 March 2014

Perkara yang best masa kem..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Korang apa khabar? Sekarang ni kite sibuk sangat.. Biasalah awal-awal tahun kan.. Hahaha.. Masih dikira awal tahun ke sedangkan dah masuk bulan Mac?

Buat masa sekarang ni memang tengah sibuk tapi sempat lagi la nak update blog ni.. 

Hari rabu yang lepas kite baru balik daripada kem latihan pusat kadet bomba di balai bomba dan penyelamat. Kem tu berlangsung selama 3 hari 2 malam.. Dah sah la banyak kerja sekolah yang terkumpul dari hari isnin sampai rabu tu kan.. 

Kite suka pergi kem sebab... Bacalah apa yang kite merepek dekat bawah ni..

Cikgu Suhana, guru pembimbing kadet bomba sekolah uruskan pendaftaran. Jadi, cikgu bawa kitorang pergi balai awal.. Sampai-sampai je, kite nampak Mei Yee kawan yang kite kenal sewaktu kem peringkat negeri tahun lepas. Dia ni periang dan hyper. Kitorang panggil dia 'Aminah'. Memang wajarlah kalau pergi kem unit beruniform kena berkawad kan.. Hah! Inilah antara sebab kite suka pergi kem.. Kite suka aktiviti kawad kaki..

Next, kite dapat jumpa semula rakan seperjuangan kadet bomba daerah Gombak 2013.. Mungkin diorang tak tahu atau ingat nama tapi ingat muka kite pun dah okay.. Dekat sana ada seorang cikgu pengiring yang ingat lagi muka-muka peserta tahun lepas.. Kite rasa seronok kalau ada orang ingat kite walaupun tak tahu nama kite.. Yang lebih menarik, kite dapat kawan baru

Seterusnya, kite rasa seronok buat aktiviti-aktiviti dekat situ terutama sekali aktiviti kawad.. Tapi kite rasa tak seronok apabila kaki melecet sebab tak dapat kawad dengan betul (padahal bukan kawad dengan betul sangat).. Bila dah tak betul, lagi lama la kena berlatih kawad.. Lagi teruklah kaki melecet.. Apapun kite dah sediakan minyak gamat.. Heehee..

Selain itu, aktiviti seharian kite telah dijadualkan.. Maknanya pukul berapa kena mandi, waktu bila nak makan, apa aktiviti seterusnya.. Oleh itu, pengurusan masa menjadikan kite lebih terurus.. 

Dekat kem kite rasa tenang berbanding dekat sekolah.. Kalau dekat kem waktu kawad kena serius, arahan ketua dipatuhi, semua berjalan lancar hati gembira jiwa pun tenang.. Kalau dekat sekolah susah.. Contohnya waktu pend. jasmani cikgu tak ada, kite suruhla masuk kelas sebab mana boleh merayau-rayau nanti kite juga kena jawab dengan cikgu-cikgu kalau ada yang tercedera ke ape ke.. Lagipun memang tugas kite untuk jaga anak-anak buah.. Tapi ada je yang nak melawan.. "Alaa~ malaslah nak naik atas, buat penat je nanti kena turun balik pergi makmal"  Waktu-waktu ni hati kite panas je.. 'Tolonglah ikut apa yang aku cakap!!'

Di samping itu, banyak benda baru yang dapat dipelajari.. Tahun ni kite masuk pertandingan ikatan dan simpulan tali.. Kiranya ini satu benda baru yang kite belajar.. Dekat sekolah tak belajar overhand knot, fisherman knot, sheet bend dan lain-lain.. Tahun lepas kite masuk pertandingan kawad operasi kering.. Barulah kite tahu macam mana nak bawa hos, bentang hos, cara gulung hos.. Serius best.. Kite dengan kawan-kawan bercadang nak kongsi apa yang kitorang belajar ni dekat sekolah.. Sekurang-kurang kadet-kadet bomba dekat sekolah tu tahulah benda-benda asas. Semoga apa yang kitorang rancang ni berhasil.

Next, dekat sana semua orang sempoi je.. Kalau suruh menari dekat depan pun, diorang okay je.. Hahaha.. Lepas tu, ramai yang ada nama panggilan.. Biasanya orang bukan melayu dapat nama melayu.. Contohnya Lim, budak tingkatan 4 satu sekolah dengan kite, orang panggil dia Abu. Nama panggilan Mei Yee pula Aminah.. Dalam kawad kaki perempuan bukan Islam pun kena pakai tudung.. Sebab dia pakai tudung orang panggil dia Aminah. Ada seorang ni orang panggil dia ayam sebab kalau melatah dia sebut ayam. Anisya, kawan baru kite dari sekolah menengah agama, ada orang panggil dia ustazah rock sebab dia cadangkan untuk berkaraoke sebelum tidur.. Hahaha.. Sebenarnya ada lagi.. Tapi tanaklah buat banyak-banyak..

Rasa macam buat karangan kelebihan mengikuti aktiviti perkhemahan pulak.. Hohoho.. 

*sekarang ni kite masih belum siap kemas barang untuk perkhemahan lagi..kemas barang adalah benda paling tak best...

No comments:

Post a Comment