Pages

Thursday, 14 November 2013

Keputusan upsr

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Okay hari ini merupakan hari yang mendebarkan budak-budak darjah 6 dan ibu bapa mereka.. Harini keputusan UPSR keluar weii.. Aku ada seorang adik, Laila namanya, yang tengah berdebar-debar di sekolah untuk mengetahui keputusan UPSR dia.. Dari malam tadi dia tak senang duduk.. Okay, ini perkara normal lah.. Aku dulu pun berdebar nak tahu keputusan UPSR.. Sekarang ni, kalau nak tahu keputusan peperiksaan akhir tahun pun rasa berdebar juga sebab siapa yang dapat keputusan kurang elok kena turun kelas.. :'( 

Cerita aku masa nak ambil keputusan UPSR.. 
Mama dengan adik-adik semua ikut pergi sekolah.. Abah tak ikut sebab abah kerja.. Aku tak tahu kenapa abah tak pernah datang sekolah untuk ambil keputusan peperiksaan besar.. Masa PMR dulu pun abah tak datang.. Mungkin abah lah orang paling risau.. :-/
Waktu nak pergi tu, dalam kereta aku duduk dekat tempat penumpang sebelah pemandu tu.. Sebelum masuk kereta aku cakap dekat adik aku "balik karang Sara duduk depan tau". Aku cakap macam tu sebab takut nak tengok mama sedih kalau tak dapat 5A.. Apabila sampai depan sekolah, mama dapat parking betul-betul sebelah pagar nasuk sekolah.. Waktu mama tengah masuk parking tu.. 
Kring... Kring.. 
Handphone mama berdering.. 
......
Tengah parking ni.. (Mama cakap)
......
Oh ye ke?! Alhamdulillah..
Apabila dengar mama cakap macam tu, macam-macam aku fikir.. Mungkin mama cakap alhamdulillah sebab anak makcik tu dapat 5A.. Anak makcik tu 1 sekolah dengan aku, anak makcik tu memang pandai.. Tapi.. Mama cakap alhamdulillah sebab aku dapat 5A.. Alhamdulillah.. 
Masuk je sekolah terus pergi dewan.. Masa tu tengah ada penyampaian hadiah untuk pelajar cemerlang UPSR.. Masuk je dewan, pengerusi majlis terus sebut nama aku.. Dengan muka blur blur aku naik pentas.. Lawak je.. Lepas tu kena naik atas pergi bilik muzik untuk ambil slip keputusan.. Waktu tu semua orang tengah turun, aku je naik.. Lawan arus.. Semua yang turun cakap tahniah.. Apabila balik rumah mama singgah pasar beli barang dapur nak masak makanan kegemaran aku.. Heheheh.. Alhamdulillah.. Tapi itu semua cerita masa aku 12 tahun.. Sekarang 16 tahun 3 hari.. Tahun depan aku dah 17 tahun.. SPM pulak.. Huhu..

Rasa gementar tunggu keputusan peperiksaan memang normal.. Hahhaa..

No comments:

Post a Comment